پارسه (تاریخ فارس ، شهرها و روستاهای آن) منتشر شد

پارسه (تاریخ فارس ، شهرها و روستاهای آن) منتشر شد

   گزارشگر : کرامت‏اله تقوی

گزارشگر : کرامت‏اله تقوی

پارسه (تاریخ فارس ، شهرها و روستاهای آن) تألیف سیدرزاق امیری در سه جلد و 3421 صفحه با قیمت 95000 تومان منتشر شد .

جلد اول با 1053 صفحه جغرافیا و تاریخ فارس و شهرستان‏های آباده ، ارسنجان ، استهبان ، بوانات ، پاسارگاد ، خرم‏بید، خنج ، جهرم ، داراب ، رستم ، زرین‏دشت ، سپیدان و سروستان همراه با بخش‏ها ، شهرها و روستاهای تابعه هر شهرستان با استفاده از 579 قطعه عکس و تصویر و نقشه به معرفی می‏گیرد .

جلد دوم با 1400 صفحه شهرستان‏های شیراز ، فراشبند ، فسا ، فیروزآباد ، قیر و کارزین و کازرون همراه با بخش‏ها، شهرها و روستاهای تابعه هر شهرستان با استفاده از 816 قطعه عکس و تصویر و نقشه به خوبی تبیین می‏نماید .

جلد سوم با 968 صفحه شهرستان‏های لارستان ، لامرد ، مرودشت ، ممسنی ، مهر و نی‏ریز با بخش‏ها ، شهرها و روستاهای مربوطه با استفاده از 500 قطعه عکس و تصویر نقشه به درستی نمایش می‏دهد . شهرستان لارستان در نه فصل جداگانه شامل شهرستان لارستان ، بخش اوز ، بخش بنارویه ، بخش بیرم ، بخش جویم ، بخش صحرای‏باغ ، شهر خور ، شهر کاریان و شهر گراش با استفاده از 196 قطعه عکس و تصویر و نقشه در 231 صفحه معرفی گردیده است . شهرستان لامرد در چهار فصل مجزا شامل شهرستان لامرد ، بخش اشکنان ، بخش علامرودشت و شهر اهل با 39 تصویر و نقشه در 61 صفحه شناسایی شده است . شهرستان مُهر در پنج فصل جداگانه شامل شهرستان مهر ، بخش اسیر، بخش گله‏دار ، بخش وراوی و روستای فال در 42 صفحه مزین به 17 عکس مورد بررسی قرار گرفته است . ضمناً شهرستان خنج در جلد اول این مجموعه در دو فصل مجزا شامل شهرستان خنج و بخش محمله در 28 صفحه مزین به 19 قطعه عکس و تصویر و نقشه به نمایش گذاشته است .

نویسنده در مقدمه کتابش می‏نویسد : «... درباره کتاب پارسه و هدف از تألیف آن لازم است بگوییم در زمان گذشته و در زمینه فارس‏شناسی کتابهای مختلفی تألیف شده است که در رأس همه آنها «فارسنامه ناصری» قرار دارد و شامل اوضاع و احوال سیاسی ، نظامی فارس در دوران اسلامی و شهرها و روستاهای آن در زمان قاجار است .

علاوه بر این ، کتابهای دیگری همچون «فارسنامه ابن بلخی» ، «آثار عجم» و «اقلیم پارس» نیز تألیف شده که هر کدام دارای رنگ و بویی مخصوص و مربوط به یک دوره زمانی خاص یا آثار تاریخی فارس است .

کتاب «پارسه» علاوه بر دارا بودن اغلب مزایای فوق ، شامل سرگذشت صدها شهر و روستاست که تاریخ و جغرافی آنها در ادوار مختلف از جمله چند هزار سال قبل از میلاد تا قرن هشتم هجری قمری مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و درباره اوضاع معاصر آنها نیز سخن گفته شده است .

در این کتاب علاوه بر شرح اماکن آباد فارس ، دهها شهر و روستای ویران آن نیز توضیح داده شده که در صدر همه آنها شهرهای بزرگ و با عظمتی همچون انشان ، پاسارگاد ، پرسپولیس ، استخر ، توز ، بیشاپور ، نوبنجان ، غندجان، بارین‏دشت ، کاریان و جز آنها قرار دارد .»

سیدرزاق امیری نویسنده توانمند کتاب برای نوشتن این اثر گرانقدر طی ده سال (88-1378) بیش از 440 کتاب را مورد مأخذ قرار داده است . نام پارسه بدین سبب برای کتاب انتخاب شده که اسم قدیم فارس بوده است . امیری نخستین کتاب خود را با نام «تاریخ و فرهنگ مردم فراشبند» در سال 1382 منتشر و به بازار کتاب عرضه نمود .

نمایه نام‏های اشخاص ، مکان‏ها و موضوعات و کتاب‏ها در پایان هر جلد و نیز فهرست 446 منبع و مأخذ در پایان جلد سوم بر بار علمی کتاب افزوده است . ضمن آن که منابع و مآخذ یاد شده می‏تواند مرجع مهمی برای فارس‏پژوهان فراهم آورد .

ذکر دقیق سطر به سطر منابع و مآخذ و حتی تک به تک تصاویر کتاب نشانه صداقت و پای‏بندی شدید نگارنده به اصل گران‏بهای امانتداری است که متاسفانه در زمانه ما بسیار کم‏رنگ و بی‏بها پنداشته می‏شود .

امیری در تألیف بخش «شهرستان لارستان» غالباً از آثار نویسندگان این شهرستان مانند دکتر احمد اقتداری ، صادق رحمانی ، دکتر محمدباقر وثوقی ، مهندس منوچهر عابدی‏راد ، محمدنور نوری ، حاج محمدهادی کرامتی ، حمیرا کمال، محمدنور خضری ، سیدعلاءالدین مورخ لاری ، اصغر کریمی ، حسین خادم ، الله‏قلی‏خان مقتدری ، زادان‏خان مقتدری ، مصطفی امیری و کرامت‏اله تقوی بهره برده است .

امیری بزرگمرد سرزمین پارس طی ده سال تلاش بی‏وقفه شبانه‏روزی توانست با تألیف این اثر گرانقدر عاشقان فرهنگ و تمدن درخشان پارس را به هم نزدیک‏تر سازد و ستاره‏ای دیگر بر ستاره‏های پر فروغ پارس بیفزاید . درود همواره پارسیان پاک‏دل بر او ارزانی باد .


مطالب مرتبط:


  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا