فاز سوم مرمت کاروان سرای خواجه ابوالحسن جویم به پایان رسید

فاز سوم مرمت کاروان سرای خواجه ابوالحسن جویم به پایان رسید

فاز سوم مرمت کاروان سرای خواجه ابوالحسن جویم به پایان رسیدفاز سوم مرمت کاروان سرای خواجه ابوالحسن جویم با هزینه ای بالغ بر یکصد میلیون ریال به پایان رسید.بدین ترتیب طی فازهای اول، دوم و سوم، اعتباری معادل یکصد و پانزده میلیون تومان به مصرف احیای این اثر ارزشمند و زیبای دوره زندیه رسیده است.

کرامت اله تقوی دبیر انجمن میراث فرهنگی و گردشگری بخش جویم با اعلام خبر فوق به شرح جزئیات مرمت پرداخت و افزود: احیای سر درب فرسوده  بنا و حفر چاه قدیمی همراه با دس گذاری و نصب سرچاه، دو محور اصلی مرمت بوده است.

برای مرمت سر درب کاروان سرا که تقریبا هفتاد درصد آن منهدم شده بود و تهیه طرح جدید مطابق با اصل از داده های افراد کهن سال، مقایسه با سایر کاروان سراهای مشابه در ایران و گمانه زنی در پی ورودی بنا بهره گیری شد که نهایتاً طرح اصلی نزدیک به واقعی آن به دست آمد.

اجرای طاق سر درب با استفاده از سنگ و ملات گچ به صورت هشتگیر نمودن با بخش های قدیمی مطابق نمونه و بر اساس طرح پیشنهادی، احیای طاق نماها، کاربندی و دوال های گچی سر درب مطابق طرح پیشنهادی، اجرای رخ بام سنگی با استفاده از سنگ سفید محلی و ملات ماسه و سیمان،اجرای اندود گچ سطوح قائم بخش خارجی با استفاده از ملات گچ نیمکوب و ماسه بادی و پودر سنگ به ضخامت ده سانتی متر به صورت تخته ماله ای از اهم جزئیات نحوه احیاء و بازسازی سر درب بنا می باشد.

احیای چاه قدیمی همراه با دس گذاری و نصب سرچاه به عمق پانزده متر و طول صد و بیست سانتی متر حدود سه میلیون تومان هزینه برده که بالغ بر دو میلیون تومان آن را انجمن میراث فرهنگی و گردشگری بخش جویم پذیرا شده است.

این کاروان سرا پس از مرمت نهایی به بازارچه محلی تغییر کاربری خواهد داد.


مطالب مرتبط:


  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا