محرومیت های جویم، در شأن مردم این بخش نیست

محرومیت های جویم، در شأن مردم این بخش نیست

محرومیت های جویم، در شأن مردم این بخش نیست

عبدالمجید محمدی: منت بی انتها و سپاس بی حد کردگار حکیم را که روزگار حیات ما را قرین با نظام مقدس جمهوری اسلامی و ولایت مطلقه فقیهی خرمند، شجاع و عادل قرار داد. نظام مقدسی که به برکت خون مطهر شهدای والا مقامش و همت مردمان نیک سیرتش مسیر رشد و ترقی و توسعه را به خوبی یافته و استوار و با اراده در این مسیر گام بر می دارد.  

 - 

بقیه در ادامه مطلب


اکنون که نشریه اجتماعی «صحبت نو» با ابتکاری در خور تحسین اقدام به گسترانیدن بساط نقد و تحلیل عملکرد یکساله نماینده محترم مردم شریف لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی نموده است بر آن شدم تا ضمن اجابت تقاضای دوستان اهل قلم این نشریه وزین، نگاهی گذرا داشته باشم به عملکرد نماینده محترم و همچنین بیان نمایم گوشه‌ای از اهم مطالبات مردم فهیم خطه زرخیز جویم. «بو که قبول افتد و در نظر آید!» 

اینجانب به عنوان عضو کوچکی از جامعه فرهنگی جویم با مطالعه نسخه‌های چاپی منتشره از دفتر نماینده محترم به این دید کلی رسیدم که طی یکسال گذشته اکثریت قریب به اتفاق پیگیریهای انجام شده مربوط به پروژه‌های مرکز شهرستان است. هر چند از اجرایی شدن یک پروژه در مرکز شهرستان همگان منتفع خواهیم شد لیکن امید آن می رود طی سه سال آتی روند پیگیریها معطوف به بخشها به ویژه بخشهای کهن و محرومی چون جویم نیز گردد.

 ان شاء ا.. بخش کهن و تاریخی جویم با آنکه از دید برخی صاحبنظران؛ فرزند ارشد لارستان بزرگ به شمار می‌آید و همچون نگینی سبز بر تارک آن تلألؤ دارد لیکن بیشتر اوقات مورد بی مهری و کم توجهی صاحب منصبان شهرستان قرار داشته و با وجود کسب افتخارات فراوان برای شهرستان به ویژه در زمینه تولیدات زراعی و باغی و دارا بودن میراث بی بدیل تاریخی در اوج گمنامی روزگار می‌گذراند.

 دلسوزان لارستان بزرگ یعنی کسانی که به دنبال بازگشت ابهّت و رونق گذشته لارستان هستند و اولویت فکری و عملی‌شان توسعه همه جانبه این خطه قهرمان پرور است به یقین می دانند که وجود محرومیت‌ها و کاستی‌های جانکاه در مناطقی چون جویم درشأن و منزلت شهرستانی با این همه پیشینه و ادعا نیست! توسعه و آبادانی همه جانبه لارستان خواست یکایک مردم آن است، لیکن محدود کردن مرزهای لارستان بزرگ به شهر قدیم و شهر جدید لار، ظلمی است نابخشودنی به مجموعه شهرستان که متأسفانه از جانب برخی تنگ‌نظران کوته فکر گاهی اعمال می‌شده و می‌شود.

 اگر ما معتقدیم مرزهای لارستان از آبشار «رحمت‌آباد جویم» تا سواحل «خلیج فارس» گسترده است پس باید هم و غم خویش را بکار گیریم تا نقطه نقطه این سرزمین، پررونق و آباد باشد و این میسر نیست جز آنکه در تقسیم عادلانه بودجه و امکانات و امتیازها از هیچ کوششی فروگذار ننماییم، مردم بخش های مختلف لارستان را در شادیهایمان سهیم نماییم چرا که به خوبی شریک غم‏هایمان هستند. ارتقای ادارات بخشها و توسعه اختیاراتشان و اعطای نمایندگی اداراتی که موجود نیست گام مؤثری است در جلوگیری از تحمیل هزینه‌های گزاف آمد و شد به مرکز شهرستان و تقلیل و تعدیل تقاضاهای به حق یا به ناحق تجزیه طلبی و استقلال خواهی در حوزه شهرستان که نقش نماینده محترم مردم در قوه مقننه در تحقق این امر نقشی است بی بدیل و کار آمد. آنچه در ذیل ذکر می گردد گوشه ای است از اهم مطالبات و نیازمندیهای منطقه جویم:

1) ارتقای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، حق طبیعی و مسلم هر جامعه بشری است و محروم کردن انسانها از این حق، امری ناپسند و غیرانسانی است. بخش کهن و تاریخی جویم با وجود دارا بودن امتیازات منحصر به فردی مانند: الف–فاصله 100 کیلومتری تا مرکز شهرستان ب-قدمت تاریخی تأسیس بخشداری (به گونه ای که آنرا کهن ترین بخش ایران نامیده اند) ج-وجود پیش زمینه های ارزشمند و قابل توجه از قبیل ادارات مستقل د-برخورداری از امتیاز خاص تولیدات ممتاز و انبوه کشاورزی و باغی و دامی هـ-وسعت جغرافیایی قابل توجه و... مستحق ارتقا به شهرستان است و مطابق نظر صاحب نظران بی غرض چنانچه حق کشی‌ها و نیرنگ بازیهای سیاسی نبود می بایست سالها پیش شهرستان شده بود. دست یاری خردمندان لارستان بزرگ به ویژه نماینده محترم را به گرمی فشرده و استمداد می طلبیم.

2) اقتصاد منطقه جویم بر خلاف سایر مناطق لارستان بر پایه تولیدات کشاورزی و باغداری است. متأسفانه طی سالهای گذشته بدلیل خشکسالی‌های پی در پی و برداشت غیر اصولی و بعضاً غیر قانونی از منابع و سفره‌های آب زیر زمینی سطح ایستابی این سفره‌ها به شدت تقلیل یافته و وضعیت بحران بر منابع آب منطقه جویم حاکم است. در صورت بی توجهی به این مهم ممکن است طی چند سال آینده حوادث تلخ و ناگواری مانند خشکی باغات و مزارع را شاهد باشیم. خوشبختانه در شمال شهر جویم چندین مکان مناسب جهت احداث سد شناسایی و مکان‏یابی شده است که امید‌است با همت و پشتکار مسئولین به ویژه توجه خاص نماینده محترم با احداث این سدها مشکل کمبود آب کشاورزی منطقه سرسبز جویم برای همیشه مرتفع گردد و رنگ سبز این زمرد بی بدیل به زردی نگراید.

3) مردم شهید‏پرور جویم هماره با معضل کمبود امکانات بهداشتی و درمانی دست به گریبان بوده‌اند. چه بسیار عزیزانی که طی سالهای اخیر بر اثر نبود اقل امکانات بیمارستانی در منطقه جویم از دست رفته‌اند! خوشبختانه با همت فرزندان جویم و مساعدت مسئولین به ویژه نماینده پیشین مردم لارستان، ساخت مرکز درمان بستر در شهر جویم تصویب شد که در زمره پروژ‌ه‌های مهر ماندگار قرار دارد و آخرین مراحل ساخت را می‌گذراند. خواست مردم جویم از نماینده خود، ارتقای این مرکز به بیمارستانی با حداقل 32 تخت بستری است که بتواند پاسخگوی گوشه‌ای از نیازهای درمانی مردم منطقه باشد.

4) گاز‏رسانی به جویم از جمله مصوبات دور اول سفر ریاست جمهوری به فارس بود که تا مرحله انجام طرح مطالعاتی پیشرفته و مغفول مانده است. وضعیت گاز‏رسانی به جویم ظاهرا شبیه سیمکان جهرم بوده است؛ شنیده ها حاکی از آن است که نماینده محترم آن سامان با جذب 9 میلیارد تومان اعتبار و در اختیار قرار دادن آن به اداره کل گاز استان، گاز‏رسانی به سیمکان وارد مراحل اجرایی شده است. انتظار می رود نماینده محترم ما نیز با جذب اعتبار لازم، مردم منطقه جویم را از این موهبت الهی بهره‌مند نمایند.

 5) چند سالی است که شاخه‌هایی از دانشگاه‌ آزاد اسلامی و پیام نور لارستان در شهر جویم به فعالیت پرداخته و زمینه تحصیل دانشجویان بسیاری فراهم گردیده است. با توجه به استقبال روز افزون دانش پژوهان بومی و غیربومی از این دو مرکز دانشگاهی و با عنایت به اینکه نماینده محترم در کمیسیون فرهنگی مجلس عضویت دارند و اصولاً رسته کاری ایشان بیشتر امور فرهنگی و آموزشی بوده است می طلبد که این خواسته به حق مردم فرهیخته منطقه جویم جامه عمل بپوشد و دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور جویم به واحد هایی مستقل ارتقا یابند.

6) جاده‌های ورودی شهر جویم به هیچ وجه در خور و شایسته‌ مردم ولایتمدار آن نیست. بلوار حد‏فاصل جویم تا روستای منصورآباد سالهاست زیر سازی و تعریض آن صورت گرفته ولی متأسفانه قابل بهره‌برداری نیست و آسفالت نشده است. انتظار می رود با تخصیص اعتبار لازم و پیگیری‌ نماینده محترم این امر تسریع یافته و با تعریض و تسطیح ورودیها، گلوی مسدود شده شهر گشوده گردد و تردد خودروها با سهولت انجام گرفته و آمار حوادث جاده‌ای کاهش یابد.

 7) ثبت جهانی میراث هایی کهن و تاریخی از جمله بازار قیصریه لارستان و آتشکده آذرفرنبغ کاریان بخش جویم دو مورد از خواسته‌های عمومی است که با توجه به صبغه فرهنگی نماینده محترم امید تحقق آن دور از انتظار نیست.

 8) آنچه در موارد فوق ذکر شد تنها چند مورد از برجسته ترین مسائلی است که گریبانگیر شهر جویم است. لیکن فراتر از همه اینها، مردم چشم انتظار حضور نماینده شان در جمع گرم و صمیمی خویشند. دیداری بی واسطه و بی آلایش و مستمر که متأسفانه هنوز در طی این یکسال تحقق نیافته است و امید آن داریم در آتیه نزدیک محقق شود. با آرزوی غفران الهی برای روح بلند حضرت آیت اله آیت‌اللهی (قدس سره) و آیت اله سید مجتبی موسوی لاری (ره) و خرمی و آبادانی روز افزون گوشه گوشه لارستان بزرگ.

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا