مشروح خبر مرمت مسجد جامع جویم

مشروح خبر مرمت مسجد جامع جویم

مشروح خبر مرمت مسجد جامع جویممرمت مسجد جامع جویم با هزینه ای برابر 64 میلیون تومان توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس به پایان رسید.

کرامت اله تقوی دبیر انجمن میراث فرهنگی و گردشگری بخش جویم با اعلام خبر فوق افزود: 54 میلیون تومان مبلغ مزبور از محل اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری فارس تامین شده و بقیه آن را آقای حاج مهدی رشید پور از اشخاص نیکوکار جویم پرداخت نموده است.

خاکبرداری و سنگ چینی حیاط و نمازخانه مسجد با هدف دفع نم و رطوبت زدایی دیواره های بنا و اجرای سنگ اتابک به صورت درهم به عنوان کف پوش و نیز احیای حوض قدیمی، مرمت محراب و منبر مسجد از تیر ماه سال جاری آغاز شد و در بهمن ماه امسال به پایان رسید.

بقیه اخبار در ادامه مطلب


خاکبرداری کف حیاط  و صحن داخلی مسجد تا رسیدن به سطح سفت، خاکبرداری از کنار دیوارهای بیرونی مسجد به عرض یک متر تا رسیدن به سطح سفت و اجرای بلوکاژ ( خشکه چین ) با استفاده از سنگ لاشه، اجرای مکادم ( سنگ شکسته دانه بندی شده ) به ضخامت هفت سانتی متر، اجرای بتون با استفاده از شن و ماسه شسته طبیعی و سیمان به ضخامت هفت سانتی متر، اجرای سنگ اتابک پنج سانتی به صورت درهم به مساحت 395 متر مربع با هدف نهایی تقویت پی و دفع نم دیواره های بنا، احیای حوض قدیمی مسجد، مرمت منبر و محراب شامل تمیز کردن سطح سنگ های پله و نمای جانبی به طوری که به سنگ ها آسیبی نرسد، تهیه سنگ های کسری منبر از نوع اتابک قرمز، پیاده کردن کلیه سنگ های محراب ( 54 قطعه ) به طریقی که در گوشه ای طبق طرح فعلی چیده شود.جازنی پشت کار و اجرای تعمیرات سفت کاری با سنگ لاشه و ملات گچ، تهیه سنگ های جدید کسری از نوع اتابک قرمز مطابق نمونه موجود و نصب مجدد سنگ های جدید و قدیم در محل اصلی خود از جمله جزئیات نحوه مرمت مسجد جامع جویم محسوب می شود.

هزینه احیای حوض قدیمی مسجد، مرمت محراب و منبر، تهیه قاب شیشه ای برای کتیبه های طرفین محراب توسط آقای حاج مهدی رشیدپور از اشخاص نیکوکار جویمی تامین شده که شایسته سپاس و تقدیر است.

دبیر انجمن میراث فرهنگی و گردشگری بخش جویم هم چنین درباره سابقه تاریخی این مسجد اظهار داشت:این مسجد در دوره  صفوی در سال 1051 هـ.ق با سرمایه حاج صفی قلی جویمی ساخته شده است.صفی قلی بخشی از درآمد املاک موقوفه خویش مانند بساتین، طواحین و دکاکین را بر این مسجد وقف می نماید. برابر وقف نامه ایشان اشخاصی که در شبانه روز جزوی قرآن در مسجد تلاوت نمایند، هر ماه پانصد دینار دریافت می دارند. هم چنین حقوق خطیب، پیش نماز و کارگزاران مسجد و اطعام فقرا و مساکین از محل موقوفه مزبور تامین می گردد. طبخ و توزیع طعام ( هریسه و برنج) در غالب روزها و شب های سال مانند شب های فرد ماه مبارک رمضان، ده روز اول محرم، شب های جمعه، روزهای مبارک و هفته سال همواره در زمان واقف و پس از آن ( از سال 1051 تا 1130 هـ.ق ) در این مسجد برقرار بود. به توصیه واقف در اعیاد و مراسم مذهبی محصولات بستانی نظیر بکرایی، خرما و مرکبات بین حضار تقسیم می شده است.

سقف طاق دار مسجد در سال 1319 خورشیدی تخریب می گردد و به جای آن سقف چوبی کار گذاشته می شود. در سال 1360 خورشیدی سقف چوبی برداشته و به جای آن تیر آهن به کار می رود. هم چنین کف مسجد را موزائیک کرده، حوض قدیمی آن را تخریب می نمایند و دریچه های مشبک متصل به معابر را می بندند. طی هر مرحله تعمیر دست کم یک وجب از سطح کف واقعی مسجد بالاتر می آید به نحوی که در خاکبرداری اخیر مشخص گردید که دست کم کف کنونی 40 سانتی متر بالاتر از کف واقعی قرار گرفته است.خوشبختانه طی حفاری حوض قدیمی و تاسیسات آن از زیر خاک نمایان شده است.منبر و محراب سنگی مسجد و کتیبه های سنگی طرفین طاق ورودی محراب از جاذبه های منحصر به فرد کنونی این بنای تاریخی محسوب می گردد.

وی همچنین ضمن ابراز سپاس از اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و اداره محترم اوقاف شهرستان لارستان بابت اختصاص مبلغ 15 میلیون و پانصد هزار تومان جهت مرمت مسجد جامع افزود: کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس عقیده داشتند این مبلغ به مصرف نم زدایی و سنگ فرش اضلاع شمالی و شرقی مسجد ( خصوصا ً ضلع شرقی که به آرامگاه شیخ اسماعیل جویمی و شبستان مسجد متصل است و نم زدایی زیادی دارد) برسد، اما به دلیل مخالفت هیات امنای مسجد ( که مبلغ مزبور را در اختیار داشتند) این برنامه اجرا نشد و صرف خرید سه دستگاه کولر اسپیلیت ایستاده گردید. این در حالی است که مسجد دارای 20 دستگاه پنکه آویز سقفی، سه عدد کولر اسپیلیت دیواری و سه عدد کولر آبی می باشد.

تقوی در پایان ضمن  سپاس از همکاران ارجمند میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس بابت توجه شایان به توسعه میراث گران بهای بخش شمالی لارستان اظهار امیدواری کرد با مرمت کنونی و پیش رو بتوان زیبایی و شکوه گذشته مسجد جامع جویم را احیاء نمود.

 


مطالب مرتبط:


  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا