مبانی نظری ، پژوهشی و درمانی اختلال اضطراب اجتماعی ، دکتر صغری استوار – دکتر محمد خیر و دکتر سید محمدرضا تقوی ، قطع وزیری (گلاسه چهار رنگ) ، 166 صفحه ، 1000 نسخه ، 8000 تومان ، انتشارات ارم شیراز ، شیراز 1392 . شابک 6-52-6036-600-978.
به اظهار مولفان در پیشگفتار کتاب «اضطراب اجتماعی نوعی اختلال اضطرابی است که پس از افسردگی و اعتیاد به مواد مخدر متداولترین اختلال روانشناختی محسوب میشود . افرادی که دچار هراس اجتماعی هستند در موقعیتهای اجتماعی اضطراب شدیدی را تجربه میکنند . این گونه افراد از موقعیتهایی که امکان دارد از سوی دیگران مورد قضاوت و بررسی قرار گیرند ، هراس دارند . آنها دایماً از آن بیم دارند که مورد قضاوت ، ارزشیابی ، انتقاد ، تحقیر و تمسخر دیگران واقع شوند .
اختلال اضطراب اجتماعی معمولاً با اشکال مختلف آسیبهای روانی – اجتماعی همراه است . برای مثال ، شدت اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان و نوجوانان با افزایش درجات مشکلات رفتاری مانند مدرسهگریزی ، فرار از خانه ، افت تحصیلی ، اجتناب از بازیها و فعالیتهای اجتماعی و دروغگویی همراه بوده است .
به دلیل اینکه اختلال اضطراب اجتماعی در اواخر دوره کودکی و اوایل دوره نوجوانی آغاز میگردد ، چنانچه مورد درمان قرار نگیرد تا دوران بزرگسالی تداوم مییابد . با وجود این در کشور ما بررسی اضطراب اجتماعی کمتر از اختلالات اضطرابی دیگر مورد توجه پژوهشگران واقع گردیده است .
افرادی که اضطراب اجتماعی بالایی دارند ، اغلب احساس میکنند که فاقد مهارتهای خاص ، تواناییها یا ویژگیهای لازم برای رفتار بین فردی و چگونگی واکنش به موقعیتهای تهدید کننده هستند و در نتیجه آنان اغلب انتظار پایینی از موفقیت در موقعیتهای اجتماعی دارند . بنابراین مولفان این کتاب برای پر کردن شکاف موجود در مدل شناختی کلارک و ولز (1995) مدل دیگری را ارایه دادهاند که در واقع مدل مفهومی ارائه شده در این کتاب مشابه با مدل شناختی اضطراب اجتماعی کلارک و ولز (1995) و بسطی از نظریه شناختی – اجتماعی بندورا (1997) است .
این کتاب شامل سه بخش است : بخش اول به بحث در مورد بنیانهای نظری اضطراب اجتماعی با تأکید بر مدل شناختی کلارک و ولز و مدل تغییر یافته آن میپردازد و نقش پردازش اطلاعات را در ایجاد و تداوم اضطراب اجتماعی به تفصیل بررسی میکند . بخش دوم کتاب به بررسی تحقیقات انجام شده میپردازد که بر اساس مدل شناختی تغییر شکل یافته کلارک و ولز تنظیم شده است .
بخش سوم کتاب به درمان شناختی – رفتاری اضطراب اجتماعی اختصاص دارد . در این بخش از کتاب نیز سعی شده است بر اساس مدل شناختی تغییر شکل یافته کلارک و ولز (1995) یک روش درمانی جامع برای اضطراب اجتماعی عرضه گردد . در این شیوهی درمانی آمیزهای از فنون شناختی و رفتاری طراحی شده است که افراد مضطرب اجتماعی را در جهت شناسایی و اصلاح افکار و باورهای تحریفی و اضطرابزا یاری میرساند .
مطالعه این کتاب به جامعه دانشجویان ، روانشناسان و مشاوران کشورمان در ارایه خدمات مطلوبتر به مراجعان یاری میرساند . این کتاب همچنین میتواند به عنوان متن درسی و آموزشی مورد استفاده جامعه پژوهشی ، محققان استادان و دانشجویان قرار گیرد و نیز ابزاری برای استفاده جامعه متخصصان حرفهای همچون مشاوران ، روانشناسان بالینی ، مربیان تربیتی و غیره باشد . »
در بخش چهارم کتاب پرسشنامههای پیوستی وجود دارد که در آن افکار و احساسات خاصی که به طور مستقیم با اضطراب و ترسهایمان در موقعیتهای اجتماعی ارتباط دارند ، شناسایی میگردند . عبارات هر پرسشنامه بیان میکند که افراد درباره خودشان چگونه فکر میکنند و چه احساسی دارند .
مولفان در تألیف کتاب حاضر از هفت منبع فارسی و 201 منبع خارجی (انگلیسی) بهره بردهاند .
علیرغم تازگی موضوع کتاب و کارآمدی بالای آن متاسفانه دارای کاستیهایی چند است . در پشت جلد همه کتابها به ویژه کتابهای پژوهشی و تخصصی بایستی ترجمه انگلیسی عنوان کتاب و نام مولف آورده شود که متاسفانه از این قاعده بدیهی و مهم غفلت شده است . همچنین شماره شابک کتاب نه در روی جلد و نه در پشت جلد دیده نمیشود . از آقای دکتر مسعود صفار مدیر محترم انتشارات ارم که خود از اشخاص تحصیلکرده دانشگاهی است ، انتظار میرود در چاپ کتابهای بعدی مولفان این نکات را مورد نظر قرار دهند .
آفرینش و انتشار اثر گرانسنگ و بدیع حاضر را به مولفان دانشمند را خصوصا سرکار خانم دکتر استوار زاده جویم لارستان شاد باش می گوئیم و از بار گاه الهی برایشان آرزوی بهروزی و تندرستی داریم .امیدواریم شاهد نشر دیگر آثار این عزیزان باشیم .
نوشتن دیدگاه