کتاب «مبانی نظری ، پژوهشی و درمانی اختلال اضطراب اجتماعی» تألیف دکتر صغری استوار و همکاران منتشر شد .

کتاب «مبانی نظری ، پژوهشی و درمانی اختلال اضطراب اجتماعی» تألیف دکتر صغری استوار و همکاران منتشر شد .

کتاب «مبانی نظری ، پژوهشی و درمانی اختلال اضطراب اجتماعی» تألیف دکتر صغری استوار و همکاران منتشر شد . مبانی نظری ، پژوهشی و درمانی اختلال اضطراب اجتماعی ، دکتر صغری استوار دکتر محمد خیر و دکتر سید محمدرضا تقوی ، قطع وزیری (گلاسه چهار رنگ) ، 166 صفحه ، 1000 نسخه ، 8000 تومان ، انتشارات ارم شیراز ، شیراز 1392 . شابک 6-52-6036-600-978.

به اظهار مولفان در پیشگفتار کتاب «اضطراب اجتماعی نوعی اختلال اضطرابی است که پس از افسردگی و اعتیاد به مواد مخدر متداول‏ترین اختلال روانشناختی محسوب می‏شود . افرادی که دچار هراس اجتماعی هستند در موقعیت‏های اجتماعی اضطراب شدیدی را تجربه می‏کنند . این گونه افراد از موقعیت‏هایی که امکان دارد از سوی دیگران مورد قضاوت و بررسی قرار گیرند ، هراس دارند . آنها دایماً از آن بیم دارند که مورد قضاوت ، ارزشیابی ، انتقاد ، تحقیر و تمسخر دیگران واقع شوند .

اختلال اضطراب اجتماعی معمولاً با اشکال مختلف آسیب‏های روانی – اجتماعی همراه است . برای مثال ، شدت اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان و نوجوانان با افزایش درجات مشکلات رفتاری مانند مدرسه‏گریزی ، فرار از خانه ، افت تحصیلی ، اجتناب از بازی‏ها و فعالیت‏های اجتماعی و دروغگویی همراه بوده است .

به دلیل اینکه اختلال اضطراب اجتماعی در اواخر دوره کودکی و اوایل دوره نوجوانی آغاز می‏گردد ، چنانچه مورد درمان قرار نگیرد تا دوران بزرگسالی تداوم می‏یابد . با وجود این در کشور ما بررسی اضطراب اجتماعی کمتر از اختلالات اضطرابی دیگر مورد توجه پژوهشگران واقع گردیده است .

افرادی که اضطراب اجتماعی بالایی دارند ، اغلب احساس می‏کنند که فاقد مهارت‏های خاص ، توانایی‏ها یا ویژگی‏های لازم برای رفتار بین فردی و چگونگی واکنش به موقعیت‏های تهدید کننده هستند و در نتیجه آنان اغلب انتظار پایینی از موفقیت در موقعیت‏های اجتماعی دارند . بنابراین مولفان این کتاب برای پر کردن شکاف موجود در مدل شناختی کلارک و ولز (1995) مدل دیگری را ارایه داده‏اند که در واقع مدل مفهومی ارائه شده در این کتاب مشابه با مدل شناختی اضطراب اجتماعی کلارک و ولز (1995) و بسطی از نظریه شناختی – اجتماعی بندورا (1997) است .

این کتاب شامل سه بخش است : بخش اول به بحث در مورد بنیان‏های نظری اضطراب اجتماعی با تأکید بر مدل شناختی کلارک و ولز و مدل تغییر یافته آن می‏پردازد و نقش پردازش اطلاعات را در ایجاد و تداوم اضطراب اجتماعی به تفصیل بررسی می‏کند . بخش دوم کتاب به بررسی تحقیقات انجام شده می‏پردازد که بر اساس مدل شناختی تغییر شکل یافته کلارک و ولز تنظیم شده است .

بخش سوم کتاب به درمان شناختی – رفتاری اضطراب اجتماعی اختصاص دارد . در این بخش از کتاب نیز سعی شده است بر اساس مدل شناختی تغییر شکل یافته کلارک و ولز (1995) یک روش درمانی جامع برای اضطراب اجتماعی عرضه گردد . در این شیوه‏ی درمانی آمیزه‏ای از فنون شناختی و رفتاری طراحی شده است که افراد مضطرب اجتماعی را در جهت شناسایی و اصلاح افکار و باورهای تحریفی و اضطراب‏زا یاری می‏رساند .

مطالعه این کتاب به جامعه دانشجویان ، روان‏شناسان و مشاوران کشورمان در ارایه خدمات مطلوب‏تر به مراجعان یاری می‏رساند . این کتاب هم‏چنین می‏تواند به عنوان متن درسی و آموزشی مورد استفاده جامعه پژوهشی ، محققان استادان و دانشجویان قرار گیرد و نیز ابزاری برای استفاده جامعه متخصصان حرفه‏ای همچون مشاوران ، روان‏شناسان بالینی ، مربیان تربیتی و غیره باشد . »

در بخش چهارم کتاب پرسشنامه‏های پیوستی وجود دارد که در آن افکار و احساسات خاصی که به طور مستقیم با اضطراب و ترس‏هایمان در موقعیت‏های اجتماعی ارتباط دارند ، شناسایی می‏گردند . عبارات هر پرسشنامه بیان می‏کند که افراد درباره خودشان چگونه فکر می‏کنند و چه احساسی دارند .

مولفان در تألیف کتاب حاضر از هفت منبع فارسی و 201 منبع خارجی (انگلیسی) بهره برده‏اند .

علی‏رغم تازگی موضوع کتاب و کارآمدی بالای آن متاسفانه دارای کاستی‏هایی چند است . در پشت جلد همه کتاب‏ها به ویژه کتاب‏های پژوهشی و تخصصی بایستی ترجمه انگلیسی عنوان کتاب و نام مولف آورده شود که متاسفانه از این قاعده بدیهی و مهم غفلت شده است . هم‏چنین شماره شابک کتاب نه در روی جلد و نه در پشت جلد دیده نمی‏شود . از آقای دکتر مسعود صفار مدیر محترم انتشارات ارم که خود از اشخاص تحصیل‏کرده دانشگاهی است ، انتظار می‏رود در چاپ کتاب‏های بعدی مولفان این نکات را مورد نظر قرار دهند .

آفرینش و انتشار اثر گرانسنگ و بدیع حاضر را به مولفان دانشمند را خصوصا سرکار خانم دکتر استوار زاده جویم لارستان شاد باش می گوئیم و از بار گاه الهی برایشان آرزوی بهروزی و تندرستی داریم .امیدواریم شاهد نشر دیگر آثار این عزیزان باشیم .

 

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا