آشنایی با نویسنده پژوهشگر فرهنگ و تمدن فارس:استاد کرامت اله تقوی جویمی

آشنایی با نویسنده پژوهشگر فرهنگ و تمدن فارس:استاد کرامت اله تقوی جویمی

آشنایی با نویسنده پژوهشگر فرهنگ و تمدن فارس:استاد کرامت اله تقوی جویمیبه قلم سید محی الدین حسینی ارسنجانی

به دنبال معرفی شخصیت‌ها و چهره‌های مختلف فرهنگی، علمی، اجتماعی، هنری و ادبی رسانه‌ای در اولین همایش چهره‌های ماندگار فارس، روزنامه نیم نگاه اقدام به معرفی برخی دیگر از مشاهیر رجال و نام‌آوران شیراز و فارس با رویکردی متفاوت می‌نماید. امید است که مقبول طبع و نظر شما خوانندگان گرامی باشد.

یکی از رادمردان عرصه علم و پژوهش، مورخ ارجمند، فرهنگی و پژوهشگر گرانمایه، استاد کرامت اله تقوی جویمی کارشناس ارشد تاریخ، فارس‌شناس و لارستان پژوه و جویم نویس معاصر ماست. نویسنده‌ای بی ادعا و بی هیاهو که جز به اعتلای نام وطن و شناساندن سرزمین آبا و اجدادی خویش ایران و به ویژه لارستان نمی‌اندیشد. او چونان موجی خروشان در دریای پرمتلاطم تحقیقات و پژوهش، دانایی را به ساحل هستی می‌رساند و پیوسته در اندیشه رفع هرگونه جهل و ابهام از تاریخ و فرهنگ کهن زادگاه تاریخی جویم و دیار باستانی لارستان است. استاد کرامت‌اله تقوی جویمی متولد مردادماه 1347 هجری خورشیدی در جویم لارستان است. تحصیلات ابتدایی را در زادگاه و تحصیلات راهنمایی و متوسطه را در شیراز به پایان برده و در سال 1373 کارشناسی خود را در رشته جغرافیا از دانشگاه تهران اخذ و سپس به استخدام آموزش  پرورش درآمده و دبیر دبیرستان‌های جویم می‌شود. وی به دلیل علاقه فراوان به مباحث تاریخی و جغرافیایی و پژوهش در فرهنگ عامه از نوجوانی در اندیشه یافتن پاسخ‌هایی دقیق و کامل به پرسش‌های گوناگون  در مورد پیشینه تاریخی، اوضاع فرهنگی، مشاهیر رجال و آثار باستانی و اخبار و وقایع اتفاقیه لارستان از دیرباز تا به اکنون بوده و همین تداوم تحقیقات بنیادی و میدانی او باعث خلق آثار ماندگار توسط وی در حوزه شناخت و معرفی جویم و لارستان فارس شد.

کرامت اله تقوی در زمره فارس پژوهان گمنام و ناشناخته‌ای است که به دلیل عدم حضور در مرکز استان فارس ( شهیر شیراز ) یا پایتخت ( کلانشهر تهران ) به درستی معرفی نگردیده است. او از پرکارترین پژوهشگران در حوزه لارستان شناسی و استاد مسلم تاریخ و جغرافیای دیار تاریخی و باستانی فارس است. شاخصه بارز در تحقیقات و تألیفات وی بهره‌مندی همراه با صداقت در رعایت امانت از کتب و منابع پیشینیان است. به عبارت دیگر استناد وی به متون نوشتاری گذشتگان یکی از رموز موفقیت او در تألیف انبوهی از آثار ماندگار در حوزه شناخت یک نقطه تاریخی از ایران یعنی جویم که بخشی از خاک پاک لارستان است، می‌باشد. دوستی‌ها و همراهی‌های اصحاب فرهنگ و ادب لارستان و فارس به ویژه چهره ماندگار تاریخ معاصر استاد احمد اقتداری، بزرگانی همچون دکتر محمدباقر وثوقی، مهندس منوچهر عابدی‌راد، صادق رحمانی و دیگرانی که ذکر خیر آنها در جمع اصحاب پژوهش مطرح است، باعث شده تا جناب استاد کرامت اله تقوی جویمی بتواند با کوشش و تلاش فراوان برای دسترسی به اطلاعات نوین در باب تاریخ و جغرافیا و فرهنگ و آداب و رسوم و معرفی مشاهیر و آثار باستانی دیار خوبان یعنی جویم لارستان خستگی نشناسد و عمر شریف خود را مصروف نگارش آثار بدیع و دست اول در حوزه شهرنامه نویسی آن هم خطه عالمان نامی و مجاهدان بزرگ یعنی لارستان نماید.

 v    آثار و تألیفات استاد کرامت‌اله تقوی جویمی

برخی از  آثار تألیفیجناب تقوی کارشناس ارشد تاریخ آثار تألیفی و منتشره فراوانی دارند که به ذکر برخی از آنها بسنده می‌نمایم: جویم شهر صالحان، جغرافیای عمومی بخش جویم، نهضت آیت‌الله لاری و اثرات آن بر منطقه جویم، بزرگان جویم، تقویم تاریخ جویم، اختراعات و اکتشافات دانشمندان اسلامی، حضور خلوت، جویم نگین سبز لارستان، جغرافیای تاریخی کاریان و تاریخ مفصل لارستان که کار مشترک وی و لارستان پژوهان معاصر آقایان وثوقی، عابدی راد و رحمانی می‌باشد. استاد کرامت ا... تقوی جویمی علاوه بر آن که نویسنده‌ای در حوزه فارس‌شناسی است، شاعر و ادیبی نام آشنا نیز هست. کتاب جغرافیای عمومی او اثر منتخب جشنواره انتخاب کتاب معلم و حائز رتبه سوم جشنواره انتخاب کتاب معلم نیز شده است. وی سال‌ها دبیری انجمن شعر شاعران و نویسندگان جویم، دبیر انجمن میراث فرهنگی جویم، مسؤول کتابخانه عمومی و مسؤول دفتر نمایندگی ارشاد اسلامی لارستان، مدیر مسؤول ماهنامه پیام جویم، مدیریت وبلاگ پرشین بلاگ و صاحب مقامات عدیده در حوزه‌های ادبی، فرهنگی و هنری است. تقوی پیوسته می‌نویسد و از پژوهش در مورد لارستان خسته نمی‌شود. او با اراده‌ا‌ی قوی به نگارش مقامات متعدد و متنوع در مورد زادگاه خود جویم و لارستان مشغول است. کتاب تاریخ مفصل لارستان که به همت وی و جمعی از دوستان ارزشمند او به نحوی آبرومند  و در دو جلد قطور با اطلاعات عالی به جامعه فرهنگی و پژوهشی ایران و فارسی زبانان یا ایران شناسان تقدیم شده در نوع خود کم نظیر است. امروزه مقالات متعدد وی در سایت‌ها و خبرگزاری‌های رسمی و غیر رسمی انعکاس یافته و نشریات معاصر اعم از روزنامه، هفته‌نامه یا ماهنامه و فصلنامه یا سالنامه به درج دیدگاه‌ها و مقالات وی در حوزه‌های گوناگون علمی و پژوهشی به چاپ می‌رسانند، ماهنامه میلاد لارستان ( که بعدها دو هفته نامه و سپس هفته نامه شد ) هفته‌نامه ماهرویان، نشریات استانی خبر جنوب، عصر مردم، نیم نگاه و ... عصر امروز، صدف گراش و بسیاری از جراید و گاهنامه‌های منطقه‌ای، استانی یا کشوری و همچنین کتب فارس‌نامه دوم، دانشنامه شهرهای ایران، تاریخ مفصل لارستان، فصلنامه فرهنگ مردم و ... طی سالهای اخیر اقدام به درج مقالات این استاد نامی و بلند آوازه فرهنگ جویم نموده‌اند برای اینجانب ( سید محی الدین حسینی ارسنجانی ) مایه بسی افتخار و مباهات است که طی سالیان اخیر دوستی با وی و برادر بزرگوارشان جناب عنایت ا... تقوی جویمی و سرکار خانم دکتر صغری استوار که مطالب و محتوای این مقاله مدیون الطاف و محبت‌ها و اطلاعات آن عزیز است، توانسته‌ام از منابع فیض وجودیشان بهره‌مند گردم. ان شاءالله در شماره‌های آتی نشریه به معرفی بهتر و کامل‌تر جناب استاد کرامت ا... تقوی جویمی چهره ماندگار فارس پژوهی معاصر خواهیم پرداخت.

( برگرفته از : روزنامه نیم نگاه جنوب، سال پانزدهم، شماره 4574، دوشنبه 6 آبان 1392، صفحه 3 )  

 

 

 

1 نظر

  1. نظرات کاربران:

       نازنین در ۱۴۰۰/۰۸/۱۱ - ۱۴:۳۷:۴۲
    سلام جناب استاد تقوی
    خسته نباشید
    از آقای استاد منصور عزیزی خبری دارید ؟ مثل اینکه ایشون سکته مغزی و یا فوت نموده اند آیا صحت دارد ؟


    نوشتن دیدگاه

بالا