حضور شاعران و نویسندگان بخش جویم در همایش "بزرگداشت مقام شیخ علی‏اصغر رحمانی" در گراش

حضور شاعران و نویسندگان بخش جویم در همایش "بزرگداشت مقام شیخ علی‏اصغر رحمانی" در گراش

حضور شاعران و نویسندگان بخش جویم در همایش «بزرگداشت مقام شیخ علی‏اصغر رحمانی» در گراش نخستین همایش از سلسله همایش‏های مردان حقیقت با عنوان «بزرگداشت مقام روحانی مجاهد شیخ علی‏اصغر رحمانی» با هدف تجلیل از سی سال خدمات علمی و مذهبی حاج علی‏اصغر رحمانی با حضور جمعی کثیر از اهالی گراش و هم‏چنین ده‏ها تن از شخصیت‏های علمی و ادبی و مذهبی دانشگاهی و حوزوی و نیز مدیران مسوول شهرستان گراش شامگاه پنج شنبه 21/9/92 در حسینیه ولی عصر این شهر برگزار شد .

در این همایش که به اهتمام موسسه فرهنگی هنری هفت برکه ، کانون فرهنگی مذهبی روایت آفتاب و کانون‏های فرهنگی مساجد گراش برگزار شده است ، آقایان حجت‏الاسلام حسینی امام جمعه گراش ، حجت‏الاسلام سیدعباس معصومی ، حجت‏الاسلام نیازی مدیر نهاد کانون‏های فرهنگی مساجد فارس ، دکتر مهرزاد رحمانیان جراح و متخصص قلب و عروق ، محمد زارع ، علی‏محمد صباغی و کرامت‏اله تقوی به ایراد شعر و سخن پرداختند . در این آیین نگاهی کوتاه به زندگانی و آثار این شخصیت برجسته و هم‏چنین بخش‏هایی از سخنرانی ایشان در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی به صورت پاورپوینت پخش شد .

شیخ علی‏اصغر رحمانی فرزند آیت‏الله حاج ملا علی‏نقی جویمی در سال 1301 خورشیدی دیده به جهان گشود . در هشت سالگی علی‏رغم وفات پدر بزرگوارش برای ادامه تحصیلات عازم جهرم شد . در آن‏جا علوم فارسی و عربی اعم از صرف و نحو و فقه را به قدر میسور فرا گرفت ، آنگاه به شیراز رفت و در مدرسه خان دروس حوزوی را نزد اساتید معروف ادامه داد و سطح را به پایان رسانید . رحمانی از قریحه سرشار شاعری بهره‏مند بود و لذا از سن 16 سالگی تا 24 سالگی دیوان اشعار خود شامل غزل ، دوبیتی ، رباعی ، قصیده ، مثنوی ، مخمس ، مسمط و مستزاد به روی کاغذ آورد . دیوان اشعار رحمانی با نام «سرود آفتاب» به اهتمام فرزند فاضلش استاد صادق رحمانی در سال 1382 چاپ و منتشر شد .

ایشان در سال 1324 خورشیدی به واسطه حاکمیت نظام خفقان‏بار ارباب رعیتی و رهایی از ستم مالکین منطقه جویم به گراش مهاجرت نمود و تا پایان عمر در آن‏جا ماندگار گردید . مسافرت‏های مکرر وی به بحرین و مشهد جهت زیارت و تبلیغ فرهنگ والای تشیع نشانه عشق بی‏انتهای او به اهل بیت عصمت و طهارت است . سرانجام در 30 دی ماه 1358 در سن 57 سالگی به واسطه بیماری دیابت به ملکوت اعلی پیوست و در بقعه پیر پنهان آرام گرفت .

کرامت‏اله تقوی پژوهش‏گر و محقق جویمی در این همایش طی سخنانی اظهار داشت :

«پردازش زوایای گوناگون زندگانی پربرکت فقیه مجتهد و ادیب دانشمند شیخ علی‏اصغر رحمانی رحمت‏الله علیه به ده‏ها و بلکه صدها گفتار و نوشتار نیاز دارد . بنده در همین راستا و ضمن اعتراف به قصور و کوتاهی خویش از سال 1378 تا کنون تنها توانسته‏ام در کتاب‏های «شاعران بخش جویم» ، «بزرگان جویم» ، «تاریخ مفصل لارستان» و چند نشریه دیگر گوشه‏ای از زندگانی ایشان و پدر بزرگوارش آیت‏الله حاج ملا علی‏نقی رحمانی به رشته تحریر کشم .

اخیراً و به مناسبت همین همایش مقاله‏ای با نام «نگاهی به دیوان اشعار مرحوم شیخ علی‏اصغر رحمانی» نوشته‏ام که در آن ضمن نگاهی گذرا به زندگی‏نامه آن بزرگوار با مطابقت نخستین نسخه دست‏نویس دیوان اشعار رحمانی با نسخه چاپ شده دیوان تحت نام «سرود آفتاب» اشعار چاپ نشده ایشان را شناسایی و ثبت نمایم . شناخت شاعران مورد علاقه رحمانی و برادر مهترش مرحوم علی‏اکبر رحمانی از دیگر نکات مورد پردازش این پژوهش به شمار می‏آید ، باشد که با این کار کوچک گوشه‏ای از شخصیت گونه‏گون آن مرد بزرگ نمایان سازیم و برای دقایقی آن درخشان ماه در محاق را به تماشا نشینیم .

بنده هر گاه به حضور منور آیت‏الله سیدحسین نسابه مشرف می‏شوم ، وی با بیان خاطره‏ای از دوستی‏های خویش با مرحوم رحمانی ، گوشه‏ای از فضایل ناگفته آن بزرگمرد را نمایان می‏سازد . به یاد دارم در مجلسی با حضور دوستان پس از دیدن تمثال مبارک مرحوم شیخ علی‏اصغر رحمانی فرمودند «پس از وفات رحمانی تا کنون هیچ کس نتوانسته جای خالی ایشان را برای ما و حضرت آقا سیدعبدالعلی آیت‏اللهی پر نماید .»

امیدوارم دانشمند گرانمایه ، شاعر فاضل و ادیب وارسته استاد صادق رحمانی ادامه دهنده راه پدر باشند .»

تقوی سخنان خویش را با خواندن قصیده‏ای از مرحوم شیخ علی‏اصغر رحمانی به پایان آورد :

«من ز همگنان جمله سابقم ، در مقوله خویش صادقم

 چون بشیر دادار عاشقم ، شاعری شعارم در این روان

شاعر ار چه بوده است بی‏عدد ، نظمشان فزون از هزار و صد

  بهر سیم و زر بوده در صدد ، یا پی صله از بَر کسان

به قسـم حق شاد و قانعم ، نــی حریص و خودبین و طامعم

  مــادح ژیان شیر قامعم ، بنده علی میــــر مومـــنان

آن علی که حق خواندش ولـی ، سِرّ مختفی در بَـرش جلـی

می‏نخوانمش من خدا ولی ، دانمش خدیو و خدایگان»

آنگاه حاج علی‏محمد صباغی رئیس انجمن شاعران و نویسندگان بخش جویم ضمن ابراز مباهات از این که شیخ علی‏اصغر رحمانی و پدرانش همگی جویمی بوده‏اند و بخش مهمی از زندگانی خویش را در جویم گذرانده‏اند کما این‏که آرامگاه آیت‏الله ملا علی‏نقی رحمانی در شرفویه می‏باشد ، افزود : مهاجرت رحمانی از جویم به گراش و اقامت ایشان در این شهر تا پایان عمر می‏تواند مایه تحکیم دوستی‏های دیرینه جویم و گراش باشد . وی با خواندن قطعه شعری زیبا از سروده‏های خود به همایش روح تازه‏ای بخشید . متن قصیده صباغی در ثنای رحمانی چنین است : 

«بود رحمــانی به جویم عالــمی پرهیزگـار                    هم فقیه و شاعــر و اندیشمندی با وقار

بود اهل طاعــت و «اهلی» تخلص می‏نمـود                   کـــار او تدریس قرآن و ثنای کردگــار

منبـــر و بحث و خطابــه بــود او را دایماً                          کـــار او ارشاد مردم بود در لیــل و نهار

در گــراش افکند او رحـل اقامت بعدهـــا                          مثل پیغمبـــر مر او را هجرتی شد برقرار

گر چه عمرش بود کوتاه لیک حاصل پر بهار                  هست فرزنـد برومندی مر او را یادگـــار

بعد عمــری پاکبـازی در دی پنجاه و هشت                  دعوت حق را اجــابت کـرد مرد کامــگار

از خـدا خواهــم شود محشور با آل علــی                   گفت صباغی که جویم گشت بهرش داغدار

                                                                                      6 صبح سه شنبه« 19/9/92»

در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر از مجریان این همایش و دارندگان خطبه و مقاله و شعر حول شخصیت مرحوم شیخ علی‏اصغر رحمانی تقدیر به عمل آمد . گفتنی است همایش «مردان حقیقت» هر هشت ماه یک بار در تقدیر از شخصیت‏های علمی و فرهنگی و مذهبی شهرستان گراش برگزار می‏شود .

 

برای دیدن تصاویری از این همایش به ادامه مطلب بروید

 

 

کرامت اله تقوی در حال سخنرانی در همایش بزرگداشت مرحوم شیخ علی اصغر رحمانی

کرامت اله تقوی در حال سخنرانی در همایش بزرگداشت مرحوم شیخ علی اصغر رحمانی

 

علی محمد صباغی در حال شعر خوانی در همایش بزرگداشت مرحوم شیخ علی اصغر رحمانی

علی محمد صباغی در حال شعر خوانی در همایش بزرگداشت مرحوم شیخ علی اصغر رحمانی

 

( به ترتیب ازراست به چپ ) کرامت اله تقوی، علی محمد صباغی و مهدی رضایی در حال فاتحه خوانی بر مزار مرحوم شیخ علی اصغر رحمانی

 

( به ترتیب از راست به چپ ) کرامت اله تقوی، علی محمد صباغی و مهدی رضایی در حال فاتحه خوانی بر مزار مرحوم شیخ علی اصغر رحمانی

 

علی محمد صباغی در حال دریافت لوح تقدیر در همایش بزرگداشت مرحوم شیخ علی اصغر رحمانی

علی محمد صباغی در حال دریافت لوح تقدیر در همایش بزرگداشت مرحوم شیخ علی اصغر رحمانی

 

 (به ترتیب از چپ به راست ) کرامت اله تقوی، صادق رحمانی، مش رجب خادم بیت حضرت آقای آیت اللهی (ره) و مهدی رضایی

 (به ترتیب از چپ به راست ) کرامت اله تقوی، صادق رحمانی، مش رجب خادم بیت حضرت آقای آیت اللهی (ره) و مهدی رضایی

 

 


مطالب مرتبط:


  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا