حمام "شش دوش" جویم تخریب شد

حمام "شش دوش" جویم تخریب شد
حمام" شش دوش" جویم تخریب شدیکی از آثار ارزشمند شهر جویم با نام «حمام شش‌دوش» با مصوبه شورای اسلامی شهر جویم تخریب شد.

کرامت‌اله تقوی دبیر انجمن میراث فرهنگی و گردشگری بخش جویم با اعلام این خبر افزود: « حمام شش‌دوش» در مجاورت آرامگاه سید ابواحمد جویمی در سال 1345 خورشیدی به اهتمام بخشدار انقلابی وقت سید مجتبی کاج‌آبادی و با سرمایه مرحوم حاج‌حسین باقری لاری به عنوان وقف عام بنا می‌گردد که متأسفانه با مصوبه شورای اسلامی شهر جویم و توسط هیأت امنای امامزاده مزبور بدون توجه به هیچ یک از مواد قانونی ذیل نابود می‌شود:

 
1- بر اساس ابلاغیه 15/8/87- 200/53/872 مدیرکل دفتر حفظ و احیای بافت‌های تاریخی، شهر جویم در ردیف شهرهای تاریخی ایران قرار گرفته و ابلاغیه مزبور طی چند مرحله به شورای شهر و شهرداری ابلاغ شده است.
 
مطابق بندهای ب و ج ماده 166 این ابلاغیه وظیفه شورا و شهرداری در حفاظت از بافت تاریخی شهر ( از محله مسجد صاحب‌زمان تا محله امامزاده شاه منصور ) از جهت مرمت و مراقبت دو چندان می‌گردد.
 
 
2- بقعه سید ابواحمد جویمی در تاریخ 18/6/87 با شماره 23369 در ردیف آثار ملی ایران ثبت شده و حمام شش‌دوش در حریم درجه یک آن واقع شده که بر اساس ماده 560 قانون مجازات اسلامی هرگونه دخل و تصرف و تغییر و تبدیل در آثار ملی و حرایم آن جرم محسوب می‌شود و مجرم تحت پیگیرد قانونی قرار می‌گیرد. تابلوی این اثر ملی با ذکر هشدار قانونی در مجاورت بنا موجود و در رویت دید عموم می‌باشد.
 
3- ساختمان بنا ( حمام شش‌دوش) به وقف عام رسیده و از فرزندان واقف که هم اینک در شهر لار زندگی می‌کنند، هیچ گونه مجوزی دال بر تخریب آن گرفته نشده است.
 
.4- تخریب یک اثر ارزشمند تاریخی که تقریباً سالم بود و می‌شد با مرمت جزیی و تغییر کاربری به عنوان موزه و غیره مورد استفاده قرار داد، شگفتی اذهان اهالی به ویژه فرهنگوران را از این عمل حیرت انگیز دوچندان می‌سازد. تقوی دبیر انجمن میراث فرهنگی و گردشگری بخش جویم در پایان از همه ادارات و نهادهای دولتی و مردم‌نهاد و اشخاص حقیقی و حقوقی درخواست نمود پیش از هرگونه تغییر و تبدیل و تخریب در بافت تاریخی شهر جویم از ارگان‌های ذی‌ربط به ویژه میراث فرهنگی و گردشگری و شهرداری جویم استعلام نمایند تا شاهد این‌ گونه وقایع تلخ و جبران ناپذیر نباشیم.
 
برای دیدن تصاویری دیگر از این حمام تاریخی (پیش از تخریب) به ادامه مطلب بروید.
 

 

 

حمام " شش دوش" جویم تخریب شد

حمام " شش دوش" جویم تخریب شد

حمام " شش دوش" جویم تخریب شد

حمام " شش دوش" جویم تخریب شد

حمام " شش دوش" جویم تخریب شد

حمام " شش دوش" جویم تخریب شد


مطالب مرتبط:


  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا