بیست اثر باستانی شهر جویم در ردیف آثار ملی ایران

بیست اثر باستانی شهر جویم در ردیف آثار ملی ایران

بیست اثر باستانی شهر جویم در ردیف آثار ملی ایرانحبیب قاسمی شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر جویم به اتفاق خبرنگار صدا و سیمای مرکز فارس در بخش جویم ، دبیر و مراقب میراث فرهنگی و گردشگری این بخش پس از دیدار با مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان فارس ، از آثار ملی شهر جویم بازدید نمودند.

کاروان‏سرای خواجه ابوالحسن (دوره زند) ، کاروان‏سرای شترخانه (دوره صفوی) ، کاروان‏سرای رضاقلی (دوره قاجار) ، کاروان‏سرای صفی ‏قلی (دوره صفوی) ، حمام خضر (دوره صفوی) ، آب ‏انبار میان‏ده (دوره صفوی) و آب ‏انبار گودکُر (دوره قاجار) برخی از آثار ملی ایران واقع در شهر جویم بود که مورد بازدید شهردار و هیأت همراه قرار گرفت.
 
در این بازدید که حدود سه ساعت به طول انجامید کرامت ‏اله تقوی دبیر انجمن میراث فرهنگی و گردشگری بخش جویم ضمن معرفی بخش‏های گوناگون آثار یاد شده و کاربری هر بخش و بیان مختصات فنی هر اثر ، مشکلات فرا روی میراث فرهنگی شهر تاریخی جویم را نیز مطرح کرد.
 
وی گفت: ریزش کاکل آب‏انبار میان‏ده ، ریزش بخشی از سردر ورودی کاروان‏سرای رضاقلی ، ایجاد شکاف در دیوار متصل به تون گرمابه خضر از نیازهای فوریتی مجموعه آثار شهر محسوب می‏شود که بایستی هر چه زودتر و پیش از فرا رسیدن زمستان آتی مورد مرمت قرار گیرد.
 
قاسمی شهردار جویم نیز اظهار امیدواری کرد بتواند در رفع مشکلات یاد شده و توجه هر چه بیشتر به میراث ارزشمند شهر جویم کمک‏های لازم بنماید . خاطر نشان می سازد تا کنون بیست اثر باستانی شهر جویم در ردیف آثار ملی ایران ثبت شده است و به همین جهت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در سال 1387 شهر جویم را در ردیف یکی از 9 شهر تاریخی فارس قرار داد.
 
همچنین صدها تن از دانش ‏آموزان دبستان‏های شهید باهنر و شهید سمیه و دبیرستان شهید دکتر چمران به اتفاق آموزگاران و دبیران خود از آثار تاریخی شهر جویم مانند کاروان‏سراهای خواجه ابوالحسن و شترخانه و حمام خضر بازدید نمودند.
 
کرامت ‏اله تقوی دبیر انجمن میراث فرهنگی و گردشگری بخش جویم ضمن اظهار این خبر افزود : آشنایی کودکان و نوجوانان با مفاخر فرهنگی و مدنی شهر خود و دقت بیشتر در مراقبت و شناخت این آثار می‏تواند به تقویت ساختار فرهنگی و اجتماعی آتی این شهر بیانجامد . یقیناً مشاهده 20 اثر گرانسنگ باستانی دوره‏های مختلف تاریخی پیش و پس از اسلام همانند دوره‏های ایلخانی ، صفوی ، زند و قاجار که غالباً با سرمایه نیک‏اندیشان و درست‏کرداران ساخته شده است ، موجبات فخر و بالندگی و حس احترام و بزرگداشت مقام نیاکان آنها را در اذهان پاک ایشان زنده نگاه خواهد داشت تا خود نیز در آینده ، درست‏کرداری و سرمایه‏ گذاری در عمران و آبادانی را سرمایه اصلی تقرب به خداوند بدانند ، چرا که به قول شیخ اجل سعدی شیرازی : عبادت به جز خدمت خلق نیست.
 
تقوی در طی این دیدارها ضمن معرفی اجزای گوناگون هر بنا و کاربری هر کدام ، دانش‏آموزان را با روند مرمت این آثار و نگهداری حرایم آن طی سال‏های گذشته تا کنون آشنا نمود .
 
منبع: اینجا

مطالب مرتبط:


  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا