نصب حفاظ و پاکسازی حمام تاریخی خضر

نصب حفاظ و پاکسازی حمام تاریخی خضر
نصب حفاظ و پاکسازی حمام تاریخی خضر انجام شدحمام خضر جویم با هزینه‌ بیست میلیون ریال پاکسازی و به حفاظ‌ های امنیتی مجهز گردید.
 
کرامت‌اله تقوی دبیر انجمن میراث فرهنگی و گردشگری بخش جویم با اعلام این خبر افزود: حمام خضر جویم که با شماره 12753 در تاریخ 11/5/84 در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسیده، تا سال 1348 خورشیدی مورد استفاده اهالی بوده است.
 
با تعطیلی حمام در سال مزبور تا سال 1382 ( مدت 34 سال ) برخی همسایگان مجاور با خورد کردن شیشه های مدور سقف حمام که با کف کوچه همسطح می‌باشد، زباله‌ها و کثافات خود را در آن می ریختند.
 
در سال 1382 مهندس بحرالعلومی مدیر کل وقت میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس بنا به دعوت این‌جانب از حمام خضر جویم بازدید نمود و با مشاهده آن به شدت دچار وحشت و تأثر گردید. زیرا عفونت و کثافت تا گلوگاه حمام را فرا گرفته بود. لذا با کمک مالی ایشان و همراهی شهردار وقت ( مهندس جعفری ) طی سه ماه توانستیم تعداد250 سرویس پنج تن زباله و خاکروبه از این حمام به خارج انتقال داده و کاملاً پاکسازی نماییم.
 
علی رغم نصب در و دریچه‌های چوبین باز هم برخی افراد به رفتارهای ناهنجار خود ( ریختن زباله و کثافت ) ادامه دادند و دوباره می‌رفت که وضعیت سابق را بگیرد. بنابر این در صدد برآمدیم ضمن پاکسازی مجدد با نصب دریچه‌های تور دار فلزی و درب فلزی تور دار دارای حفاظ برای این معضل کار اساسی نماییم. خوشبختانه با همکاری و معاضدت مالی بخشدار محترم جویم آقای سید حبیب‌اله موسوی، شهردار سابق جویم آقای محمدحسن صداقت و کمک مالی یکی از خیرین این کار آغاز و هم اینک به مرحله پایانی خود رسیده است.
 
حمام خضر در سال 1085 ه.ق با سرمایه حاج صفی قلی جویمی بنا گردیده و 350 سال قدمت دارد، خاطر نشان می‌سازد تاکنون 20 اثر تاریخی شهر جویم در ردیف آثار ملی ایران ثبت شده است.
 
منبع خبر: اینجا

مطالب مرتبط:


  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا